KORENI

Od pocetka je bilo namerno. Poput tajnog drustva, EVA BRAUN je nastala na rusevinama jedne civilizacije. (Ex) YU pop Atlantida privodila je kraju svoju dekadentnu fazu. Godine devedesete, vakuum je bio stanje svesti i odraz duha vremena.
Prvi dogovori oko novog benda poceli su krajem '89-te, u cetiri oka, ciji su vlasnici Goran Vasovic & Petar Dolinka. U rano prolece sledece godine, kreativno jezgro je kompletirano dolaskom Milana Glavaskog. Mesto desavanja: iznajmljen studentski stan u ulici Mise Dimitrijevica u Novom Sadu. Iz tog perioda datiraju pesme "Kuca lutaka", "Kao da znam", "Sva tvoja cutanja" i "Dan pobede". U septembru ,Ljubomir Rajic, se po povratku iz vojske, kao cetvrti clan prikljucuje grupi.

TRIVIA:Naziv grupe “EVA BRAUN” nastao je sasvim slucajno. Predlozio ga je Goran Vasovic posle gledanja biografskog filma o Adolfu Hitleru na TV u kojem je, izmedju ostalih, spomenuta i doticna dama. Ime je bilo zvucno i provokativno, tako da su ga ostali clanovi odmah prihvatili.

 

Prve probe su odrzane tokom novembarskih praznika iste godine, a prvi koncert pred Novu Godinu u lokalnom “a la Cavern” klubu "DB"(skracenica od Disco Bar). U to vreme, koncertni repertoar EVE BRAUN je pored orginalnih pesama obuhvatao I mnostvo obrada (Beatles, Little Richard, Byrds, Idoli etc.)

Devedesetprva je protekla u pravljenju muzike koja ce ispuniti rilne prvog albuma. Cilj je bio "da se konacno nesto uradi". I…


  PRISLUSKIVANJA

Snimanje albuma “Prisluskivanja” je pocelo u februaru '92 i trajalo je do aprila iste godine, a obavljeno je u studiju "Do Re Mi" koji je tada bio smesten u selu Bukovac na obroncima Fruske Gore. Vlasnik studija i koproducent bio je Predrag Pedja Pejic, prijatelj grupe od najranijih dana. Za nesto vise od 130 sati snimanja na osmokanalnom magnetofonu i sa ritam masinom umesto bubnjeva, zavrsen je prvi album EVE BRAUN. Princip snimanja je bio “jedna pesma – jedan dan”

Trivia : U pesmi "Kuca lutaka" su greskom pri programiranju ritam masine potpuno izostavljene cinele, dok je pesma “Osmeh” prvobitno snimljena sa celim bendom, ali je kasnijom intervencijom Petra Dolinke svedena na formu sansonjerske ispovesti.

 

Naravno, kada je snimanje pocelo grupa jos nije imala izdavaca, a nije znala ni kako ce ga steci. Sticajem, kasnije ce se ispostaviti, srecnih okolnosti u studio “Do Re Mi” je navracao Mica Jaksic, vlasnik diskografske kuce "Carlo Records" za koju su u to vreme svoj prvenac objavili beogradski sastav “Dza ili Bu”. Posle kracih pregovora, po principu “uzmi ili ostavi”, dogovor je postignut.

I tako se 5.10. 1992., na tridesetogodisnjicu prvog singla Beatlesa, pojavio debitantski album EVE BRAUN. Tiraz je bio svega 500 vinilnih LP primeraka. Odlican omot je uradio Milan Poznovija, akademski slikar, sada trajno nastanjen u Perthu, Australia, dok je tzv. “sleeve notes” na poledjini omota napisao Petar Lukovic, covek koga ne treba posebno predstavljati.

Uz haoticnu i nepripremljenu kampanju, ploca je ipak dospela na gramofone bitnih pop ljudi kao sto su Gordan Paunovic, Momcilo Rajin, Bojan Zikic, Nebojsa Pajkic, Aleksandar S. Jankovic i “last but not the least”, Dinko Tucakovic, umetnicki direktor Muzeja Jugoslovenske Kinoteke. Za dalju sudbinu "Prisluskivanja" znacajnu ulogu je odigrao i Radio B-92, preciznije njegova muzicka redakcija.

Do kraja godine bend se bavio promovisanjem albuma u malobrojnim medijima zainteresovanim za pop muziku. Spotova iz tog perioda nema, tako da su se TV pojavljivanja svodila na sture inervjue i “ad hoc” playbackove. Iako bez precizne strategije, grupa je uspela da sa nekoliko pesama (“Vec Vidjeno”, "Ponekad", "Sva Tvoja Cutanja", "Jagodna Polja" i "Kuca Lutaka") pridobije publiku za svoje "ciljeve".

U januaru 1993. Godine, Mica Jaksic je, kao odgovor na agresivno reklamiran festival “Brzi Bendovi Srbije”, pustio u opticaj kontra-turneju “Dobri Bendovi Vojvodine”. Ucesce su uzele grupe potpuno razlicitog stilskog usmerenja. Pored EVE BRAUN tu su bili “Generacija Bez Buducnosti”, “16x8x23”, ”Gluve Kucke”, “Instant Karma” i mnogi drugi. Do kraja februara turneja je obisla bitnije gradove u Vojvodini, da bi se zavrsni koncert odigrao u beogradskom KST. Kao podrska seriji koncerata, snimljena je - u kolektivnoj izvedbi ucesnika - obrada/prepev "London calling" sastava The Clash. Dat je i prigodni naslov: “Vojvodina zove”. Ovaj singl se, nazalost, nikada nije pojavio u prodaji.

Medjutim, momci iz EVE BRAUN nisu sedeli skrstenih ruku…


  UNPLUGGED

Odmah posle “Dobrih Bendova Vojvodine” EVA BRAUN je pocela pripreme za “unplugged” koncert, najavljen za sredinu proleca 1993. Receno, ucinjeno. Uz veliku pomoc vec ( po dobru) pomenutog Dinka Tucakovica, akusticni koncert je odrzan 16. 04. 1993. , u bioskopskoj sali Muzeja Jugoslovenske Kinoteke. Dvestotinak srecnika prisustvovalo je vrhuncu prvog dela karijere najbolje jugoslovenske pop grupe devedesetih. Neplaniranih dva i po sata svirke i tri ekstaticna bisa dovoljno govore o atmosferi. Bend je za tu priliku pored novih verzija svojih pesama ( potrazite: “Ponekad” - psihodelicni biser) izveo i znatan broj obrada.

Gostovali su Sabljar iz “Dza ili Bu” i sumanuti violinista Sasa Stukelja. Srecna okolnost : koncert je snimljen. Mesec dana kasnije na istom mestu odrzana je promocija kasete "16. 04. 1993.-Eva Braun: Live u Muzeju Jugoslovenske Kinoteke". Dvadeset pesama i skoro sat vremena trajanja bili su poprilicno verno svedocanstvo o aprilskom koncertu. Reklamiran kao prvo unplugged izdanje u Istocnoj Evropi, ovaj live -album je zasluzio epitet i najraritetnijeg. Neshvatljivo mali tiraz od svega 200 kaseta je pokrio samo potrebe sedme sile, tako da ovo izdanje, prakticno, nikada nije ugledalo svetlost dana u prodavnicama

Trivia : Na albumu "Unplugged" se nalazi i prvobitna, drugacija verzija pesme “Sada Ne Znam Gde Sam Ne Znam Sta”. U pitanju je refren potpuno razlicit od onog koji je objavljen na albumu "Pop music".

 

Do leta iste godine "Prisluskivanja" su bila rasprodata, "Unplugged" hvaljen, a EVA BRAUN predmet kulta. Sasvim dobar pocetak.

I pored relativnog uspeha koji je grupi izborio dobar status na sceni, stvari za EVU BRAUN nisu stajale najbolje. Bila je jesen 1993. i izdavac “Carlo Records” je prestao sa radom. Blagotvorno dejstvo prvog albuma je jenjavalo i trebalo je smisliti nesto novo. U to vreme Gordan Paunovic, muzicki urednik Radija B-92, kontaktirao je bend i ponudio ucesce na kompilaciji "Radio Utopia" kojom je B-92 zeleo (i uspeo)da obelezi petogodisnjicu svog lika i dela. Jos uvek u fazi izbora pravog puta, grupa se odlucila za obradu Lou Reed- ove "Stephanie says". Potpuno opskurni pop biser sa kraja sezdesetih dobio je u novoj izvedbi dimenziju vise. Poletna, cista, sa srednjim delom koji kao da je upravo pobegao iz nekog Beach Boys klasika (zasluga G. Vasovica) i najboljim gitarskim solom ikada snimljenim u ovoj i mnogim drugim zemljama (zasluga M. Glavaskog) - "Aljaska" je bila ulaznica za novi zivot EVE BRAUN. Logicno, kao posledica radijskog uspeha, usledilo je pristupanje novoformiranoj etiketi Radija B-92. Iste godine su za potrebe decije serije “Fazoni I Fore” snimljena dva songa na stihove Ljubivoja Rsumovica, a momci iz Beceja su, takodje, uspeli da urade i muziku za predstavu “Kaligula” A. Kamija u reziji Ane Miljanic.

U medjuvremenu, EVA BRAUN je uveliko pripremala pesme za drugi (najtezi) album, sa osnovnom zeljom da se stigne do potpuno novog i posebnog zvuka. I dok su "Prisluskivanja" bila manifest drugacijeg misljenja, nova ploca je trebala da oznaci granice osvojenog statusa i odvoji grupu od drugih aktera domace scene.

I tako je zapocet rad na albumu…


  POP MUSIC

Ma koliko naslov asocirao na jednostavnost, zabavu i harmoniju, snimanje albuma "POP MUSIC" proticalo je sporo i tesko. S pocetkom u septembru 1994. godine, sessioni u studiju “Do Re Mi” (koji se sada vec nalazio u Novom Sadu) produzili su se do u nedogled.Razlozi su bili raznovrsni: stalne, ali zato nenajavljene restrikcije struje, kvarovi na studijskoj opremi, lenjost grupe i osoblja u studiju.. .. Ni odnosi unutar benda vise nisu bili harmonicni. Verovatno je jedini kohezioni faktor bila zelja da se napravi "stvarno dobar" album.

Trivia: Svi clanovi grupe su za deset meseci, koliko je trajalo snimanje, zajedno u studiju proveli svega cetiri dana.

 

Autorski ravnomerno podeljen izmedju Vasovica, Glavaskog i Dolinke, a po prvi put sa kompozitorskim doprinosom Ljube Rajica, "Pop Music" je svoje zavrsne konture dobio u julu sledece godine. Inteligentno izabran koncept albuma, kao putovanja po imaginarnoj pop-mapi XX veka, takodje je pomogao EVI BRAUN da uspesno izbegne zamke "drugog albuma". Ova kolekcija “savrsenih pop pesama” je sudu javnosti ponudjena 14.12.1995. godine.

Na promociji albuma u beogradskom klubu “Plato” se zatekao i Vlada Divljan (ex-Idoli), koji se upravo vratio iz Australije, posle visegodisnjeg dobrovoljnog izgnanstva. Kao u svim dobrim pricama usledilo je upoznavanje, a ubrzo zatim i saradnja. U februaru sledece godine EVA BRAUN i Vlada Divljan snimaju pesmu "Hajde, sanjaj me sanjaj". Spot za ovu numeru je, logicno, rezirao Dinko Tucakovic.

TRIVIA : Na kraju spota "Hajde sanjaj me sanjaj" u kadru se pojavljuje Zeljko Markus, gitarista Kristala, koji u invalidskim kolicima gura Vladu Divljana.

 

U medjuvremenu, album “Pop Music” je naisao na odusevljeni prijem i nepodeljene simpatije, kako novinara i medija, tako i sve brojnije publike. EVA BRAUN je po prvi put imala opstejugoslovenski hit ; pesma "Sasvim obican dan" je otvorila tajne prolaze do sire publike i za pop komade kao sto su "Zmajevi", "25. Avgust" i "Sada Ne Znam Gde Sam Ne Znam Sta".

Sve spotove za pomenute pesme je rezirao Relja Mirkovic

Trivia:U spotovoma za "Zmajeve" i "25. Avgust" (koji su snimljeni istog dana) se ne pojavljuje Petar Dolinka koji je u to vreme vec napustio grupu, da bi se vratio da odradi nekoliko zavrsnih koncerata u kampanji za “Pop Music”.

 

Konacno se cinilo da je becejski sastav na pragu velikog uspeha i opste prihvacenosti. Medjutim, kao sto to obicno biva u svakoj srpskoj prici, medjuljudski odnosi, izrazeni u sve vecoj medjusobnoj netrpeljivosti unutar grupe, su dosli do tacke sa koje vise nije bilo povratka. Ostre linije razgranicenja izmedju, pre svega Vasovica s jedne i Glavaskog s druge strane, mesale su licne i profesionalne kriterijume, sto je polako, ali sigurno, vodilo ka neumitnom kraju zajednickog rada i razlazu prve postave EVE BRAUN. Preostala dva clana, a pre svega Ljubomir Rajic, ne mogu se u celoj prici smatrati nevinim.

Iako je atmosfera koja je vladala u taboru EVE BRAUN postala nepodnosljiva, to se nije odrazilo na zive nastupe benda. Publika, na svu srecu, nije ni slutila sta se dogadja, pa je bezbrizno ( i masovno ) dolazila na koncerte koji su za divno cudo bili veoma dobri. Svakako treba spomenuti one u REX-u(Bg), Domu Mladih(NS) i SKC-u(opet Bg). U basti SKC-a, je pocetkom jula '96-te odrzan poslednji koncert grupe EVA BRAUN u originalnoj postavi. Nije bilo gostiju na sceni, izuzev sto je tada nova zvezda u usponu, glumac Sergej Trifunovic, najavio pocetak koncerta. Ljudi u publici su aplaudirali, ljudi na bini nisu medjusobno razgovarali. Cim je zarada od svirke podeljena, grupa se raspala. Stvarno je mirisalo na kraj.

Medjutim…


  HEART CORE

EVA BRAUN je, kao i sve dobre stvari na ovom svetu, opstala slucajno. U jesen '96-e, lucidni predstavnici Koalicije "Zajedno" su pozvali Gorana Vasovica da sa EVOM BRAUN nastupi na zavrsnom mitingu pred "one" izbore. U potpunom ocajanju, zbog okolnosti da nema bend, Vaske prihvata poziv i isti dan se za pomoc obraca Zvonku Stojkovu i Srdjanu Ljiljaku, gitaristi i bubnjaru lokalne R&B atrakcije “Specijalno Izdanje”. Dva dana vezbanja, tri pesme, stotinak hiljadaljudi… Kome je potreban jaci afrodizijak. Basista novosadskog sastava “Minstrel”, Dusan Sevarlic, se pridruzuje ekipi nekoliko nedelja kasnije.

Krajem godine nova i nadasve ambiciozna diskografska kuca “Automatic”, ugovara sa Vasovicem kasetno reizdanje prvog albuma "Prisluskivanja" sa EVA BRAUN - Vlada Divljan kooperacijom "Hajde, sanjaj me sanjaj", kao bonus pesmom.

U medjuvremenu, u novobecejskom studiju “Drum”, nova postava snima dve nove pesme : “Zvizdi Srbija” ( obradu “Beach Boys” klasika “Surfin’ USA” posvecenu zimskim demonstracijama) i “Vrteska” za koju je ubrzo uradjen i spot. Ovi medijski podsticaji pokazali su se kao dovoljan povod za seriju koncerata tokom citave '97. godine. Nova postava dobija sjajne kritike za live nastupe i EVA BRAUN konacno postaje koncertni bend.

TRIVIA : Nova postava EVE BRAUN je u periodu od februara do maja ‘97. godine odrzala vise koncerata nego stara ekipa tokom citave karijere.

Kako je je saradnja sa novim ljudima dala vise nego dobre rezultate, Goran Vasovic odlucuje da "tim koji pobedjuje ne treba menjati". Tokom leta ’97. EVA BRAUN pocinje da priprema svoj treci studijski album. Samo snimanje je obavljeno u Studiju “M”(NS) i Studiju “O”(Bg) tokom zime-proleca 97/98, pod producentskom palicom Mirka Vukomanovica, coveka koji je slavu stekao produciranjem visoko tiraznog albuma “Barbie Cue” zrenjaninskog sastava “Oruzjem Protivu Otmicara”. Sve pesme (izuzev dve obrade) potpisao je autorski tandem Vasovic-Dolinka.

Iako je odlucio da vise ne svira u grupi, Petar Dolinka je, zajedno sa Vasovicem i dalje ostao autorsko jezgro EVE BRAUN.

Prve sedmice juna pojavljuje se pilot singl i spot za pesmu “Lavirint” (rezija : Aca Ilic ) kao najava za novi album “Heart Core”. U dvanaest pesama i nesto vise od cetrdeset minuta moderne pop muzike, EVA BRAUN je ispricala sagu o ponovnom pronalazenju identiteta i izbegavajuci bilo koji od obrazaca sa prethodnih ploca uspela da se ubaci u novu pricu i tako obnovi svezinu i uverljivost svoje poetike.

“Heart Core” je album iskupljenja i povratka korenima.

NASTAVICE SE . . .